söndag, november 13, 2011

Självskador

Självskador är rätt vanliga bland tjejer inom psykvård, ibland skär dom sig för att få uppmärksamhet, ibland bara för andra tjejer gör det.

Mindre känt är det att även killar skär sig, eller gör sig illa, då dom mår dåligt, men oftast är det för att straffa sig själv.

Båda är ett rop på hjälp, men ignoreras oftast av personalen, för att dom tror att det minskar självskadorna.

Det fungerar, dock bara till en viss del, om man som i mitt fall (ja, jag skär mig också), skadar sig på platser som normalt inte syns, är jag ute efter lindra ångesten, och inte försöka få personalen att tycka "synd" om mig.
Jag straffar mig själv för att jag förtjänar det!

Dock skulle personalen behöva lära sig att samtala mer med patienterna, det skulle kunna hjälpa för att lindra ångest.

...men som vanligt, är det väl viktigare för personalen att titta på sport på tv:n, än att jobba med patienterna.

Inga kommentarer: