måndag, januari 02, 2012

Känslomässig störning?

Nu vet jag ju att jag är "lite" knepig i huvudet, men det här har gnagt mig ett tag.

Kan man skilja på värdet av olika kön?

Jag vet ju att i Indien är tex flickor mycket mindre "önskvärda" än pojkar...

Anledningen till att jag funderar över det är det nyliga sigtuna mordet.
Första gången jag läste om det, så tänkte jag "Fyfan, stackars ungar" , "Undra hur morsan ska må när (om) hon någonsin fattar vad hin gjort"

Men, det knepiga som jag egentligen undrar över är varför jag värderar pojkar vs flickor olika?

Hey! - Flippa inte ur nu!, men så är det faktiskt.
Nu är det inte så att jag menar att flickor eller pojkar är värda mer eller mindre "praktiskt" sett.

Men jag mår dåligare av tex sigtuna mordet, just för att det var två pojkar, än om det skulle varit två flickor.

Nu påstår inte jag att det är normalt att tycka så, men jag funderar en hel del på varför jag tänker så.

Ni som har läst min blogg tidigare, innan jag la ner den, kanske minns att jag har haft en hel del problem som liten pojke, så jag kanske påverkats av det - inte för att jag har dödats, även om det dock har varit nära, mycket nära några gånger, plus att jag önskar att jag hade dödats.

Jag VET hur det känns, som liten pojke, och kanske är det därför jag tar det hårdare när det händer andra pojkar, det är den ända logiska förklaringen jag har.

Ps, har ni några kommentarer, frågor eller förslag, var inte rädd att kommentera, jag svarar på alla jag kan svara på...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du VET hur det känns som liten pojke. Då måste du försöka sätta dig in i hur det måste kännas för en liten flicka - dvs lika dant. Känslor är desamma för båda könen, finns ingen skillnad.

SSSpatient.tk sa...

Ne, det fattar jag, naturligtvist, jag anser rent "moraliskt" är det ingen skillnad, men det är inte alltid moralen och känslorna är samspelta med varandra.

Anonym sa...

Du menar att du har lättare för att identifiera dig med pojkar?

SSSpatient.tk sa...

Ja, det skulle man kunna säga, har inte haft någon riktig kontakt med tjejer, varken under uppväxten eller senare i livet, så kvinnofolket är rätt så okänt för mig.